1 miesiąc ago

Podczas obserwacji nie pojawiły się żadne nowe objawy. Miesiąc po wypisaniu ze szpitala 69 pacjentów (37 procent) miało deficyty neurologiczne. Nieprawidłowości te ustąpiły u 45 pacjentów (ryc. 1), chociaż u 2 pacjentów z przejściowymi objawami neurologicznymi pozostawiono trwałą niedosłuch odbiorczy. Przejściowy niedowład połowiczy stwierdzono u 20 pacjentów (11 procent), ataksja u 8 (4 procent), deficyty czaszkowo-nerwowe (z wyłączeniem niedosłuchu czuciowego) w 6 (3 procent), odruchy podeszwowe prostowników w 6 (3 procent), szybki odruch w 4 (2 procent) i połączenie niedowładu połowiczego i ataksji w (0,5 procent). Większość tych deficytów ustąpiła w ciągu trzech miesięcy od ostrej choroby (ryc. 1). U wszystkich z wyjątkiem dwóch pacjentów nieprawidłowe objawy ustąpiły w ciągu 12 miesięcy.
Utrzymujące się deficyty neurologiczne
Tabela 1. Tabela 1. Ustalenia kliniczne i laboratoryjne u pacjentów z późnymi napadami padaczkowymi po zapaleniu opon mózgowych. Spośród 185 pacjentów, 26 (14 procent) miało uporczywe deficyty neurologiczne w czasie ich ostatniego badania. Niedosłuch czuciowo-nerwowy był najczęstszą uporczywą nieprawidłowością, występującą u 18 pacjentów (10 procent) jako izolowany deficyt. Dwóch pacjentów z jednostronnym ubytkiem słuchu utracono wcześniej i nie uwzględniono ich w naszym wcześniejszym raporcie.12 Inne ciężkie uporczywe deficyty neurologiczne były widoczne u ośmiu pacjentów (4 procent) w momencie ich ostatniego badania, w tym upośledzenie umysłowe. (IQ <70), niedowład połowiczy lub czworogłowy i ślepota. Pacjenci ci są włączeni do Tabeli 1, która podsumowuje wyniki kliniczne i laboratoryjne dla wszystkich pacjentów z późnymi napadami padaczkowymi po zapaleniu opon mózgowych. Jeden pacjent z ciężkim niedowładem połowicznym stracił czas obserwacji po roku, a inny zmarł. Pozostali byli obserwowani przez 4,3 lat lub dłużej.
U dwóch pacjentów stwierdzono opóźnienie umysłowe z przyczyn innych niż zapalenie opon mózgowych. Jedno dziecko z ilorazem inteligencji równym 63 miało bliźniaka z ilorazem inteligencji równym 59. Kolejne dziecko z IQ równym 50 miało fenyloketonurię. W żadnym z tych przypadków umysłowe opóźnienie nie było wyraźnie przypisane zapaleniu opon mózgowych. Inne niż upośledzenie umysłowe, obaj mieli normalne badania neurologiczne i dlatego do celów naszych analiz statystycznych uznano, że nie mają deficytów neurologicznych.
Diagnostyczne badania radiologiczne
Siedmiu pacjentów z utrzymującym się deficytem neurologicznym, innych niż czuciowa utrata słuchu miało znaczące nieprawidłowości w diagnostycznych badaniach neuroradiologicznych (testy nie były wykonywane u jednego innego pacjenta) (Tabela 1). Trzech pacjentów (pacjenci 4, 11 i 14) miało ciężkie zwężenie supaklinoidowej części jednej lub obu tętnic szyjnych wewnętrznych podczas angiografii wykonywanej podczas ostrego zapalenia opon mózgowych. Jeden pacjent (Pacjent 1) wyliczył wyniki tomograficzne zgodne z niedrożnością odgałęzienia środkowej tętnicy mózgowej. Tomografia komputerowa została wykonana u trzech innych pacjentów kilka lat po zapaleniu opon mózgowych. Testy te wykazały łączność wodogłowia i przepukliny w lewym zwoju podstawnym w jednym (Pacjent 12), atrofię lewej półkuli mózgowej w innym (Pacjent 2) i atrofię beryfery w trzecim (Pacjent 3).
W przeciwieństwie do tego, pacjenci z zaburzeniem czuciowo-nerwowym byli znacznie rzadziej posiadali wyraźne nieprawidłowości radiologiczne niż u pacjentów z innymi uporczywymi deficytami neurologicznymi.
[patrz też: psychoterapia bielsko, lekarz medycyny pracy iława, sylimarol ulotka ]

0 thoughts on “Drgawki i inne neurologiczne następstwa bakteryjnego zapalenia opon mózgowych u dzieci cd”