Pięciu z tych 18 pacjentów poddano tomografii komputerowej. Trzy badania były normalne, a jedna wykazała niewielki wzrost wielkości bocznych komór. Jeden pacjent (pacjent 6), którego badanie neurologiczne było prawidłowe, z wyjątkiem niedosłuchu czuciowego, miał nieprawidłowość w tomografii komputerowej zgodną z zawałem prawego płata ciemieniowego. Padaczka rozwinęła się później u tego pacjenta, jak opisano poniżej. Siedmiu pacjentów z przejściowymi deficytami neurologicznymi poddano tomografii komputerowej. Cztery skany były normalne, dwa wykazywały niewielkie powiększenie jednej lub obu bocznych komór serca, a jedna wykazała podskórny zbiór płynu. Skomputeryzowane tomograficzne skany uzyskano również u czterech pacjentów, u których nie wystąpiły nieprawidłowe objawy neurologiczne. Trzy z tych badań były normalne, ale jedna wykazała niewielką poddziąsłową kolekcję płynów. Późne ataki
Ryc. 2. Ryc. 2. Liczba pacjentów z pierwszym późnym atakiem po roku od bakteryjnego zapalenia opon mózgowych. Trzynastu pacjentów miało jeden lub więcej drgawek po początkowej hospitalizacji (późne napady padaczkowe). Odkrycia te zestawiono w Tabeli 1. Większość miała pierwszy napad późny w ciągu dwóch lat, chociaż u Pacjenta 13 osiem lat upłynęło przed wystąpieniem napadów (tab. i ryc. 2). Wszyscy pacjenci z wyjątkiem jednego mieli napady wyraźnie ogniskowe lub ogniskowe. Pozostały pacjent (pacjent 10) miał pojedynczy epizod braku reakcji trwający mniej niż godzinę; uogólnione spowolnienie było widoczne na elektroencefalogramie, kiedy odzyskiwała.
Trzech z 13 pacjentów miało tylko jedno późne drgawki. Dwóch z tych trzech pacjentów obserwowano przez ponad 10 lat po ataku, podczas gdy innego pacjenta obserwowano przez 3 lata. Pozostałych 10 pacjentów miało nawracające napady padaczkowe (epilepsja), z częstością od jednego do niezliczonych napadów w ciągu roku. Tylko u jednego pacjenta (Pacjenta 6) nawracające drgawki ustały całkowicie podczas przedłużonego okresu obserwacji, co pozwoliło na przerwanie leczenia środkami przeciwdrgawkowymi.
U 3 z 10 pacjentów z nawracającymi napadami drgawkowymi z pojedynczym lekiem przeciwdrgawkowym iu jednego pacjenta z dwoma lekami przeciwdrgawkowymi uzyskano dobrą kontrolę napadów padaczkowych (mniej niż dwa razy na rok). Pozostałych sześciu pacjentów z epilepsją miało dwa lub więcej napadów rocznie, pomimo leczenia wieloma lekami przeciwdrgawkowymi.
Dodatkowa szóstka pacjentów miała jeden lub dwa drgawki gorączkowe w trakcie obserwacji. Pięciu z tych dzieci obserwowano przez 19 do 66 miesięcy po zapaleniu opon mózgowych. Inne dziecko (Pacjent 14), u którego wystąpił niedowład połowiczy związany z udowodnionym angiograficznie zwężeniem tętnicy szyjnej podczas ostrego zapalenia opon mózgowych, miało jedno napadowe zapalenie skóry w rok po zapaleniu opon mózgowych. To było jedyne dziecko w naszym badaniu z poważnym deficytem neurologicznym, innym niż niedosłuch czuciowo-nerwowy, który nie miał późnych drgawek bez gorączki. Niestety, nie było go po roku obserwacji po zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych, a zatem nie byliśmy w stanie stwierdzić, czy napad ten, wywołany gorączką, wskazywał na ukryte zaburzenie napadowe.
Związek późnych napadów z nieprawidłowościami neurologicznymi
Rycina 3. Rycina 3. Wykresy Kaplana-Meiera wskazujące odsetki 185 dzieci pozostających bez drgawek po bakteryjnym zapaleniu opon mózgowych
[przypisy: olx siemiatycze, masaż limfatyczny cena, yaz ulotka ]

0 thoughts on “Drgawki i inne neurologiczne następstwa bakteryjnego zapalenia opon mózgowych u dzieci czesc 4”