Kamica oskrzelowa

1 miesiąc ago

U 42-letniego mężczyzny wystąpił krwawienie po wypadku rowerowym. Obliczone tomograficzne skanowanie ujawniło zwapniałą śródpierścieniową węzeł chłonny blisko prawostronnego oskrzela oskrzelowego (panel A, strzałka). Bronchoskopia światłowodowa ujawniła krwawiącą masę wewnątrzoskrzelową (panel B, strzałka). Wirtualna bronchoskopia wykazała, że masa reprezentowała błonę śluzową pokrywającą zwapniały węzeł chłonny (panel C, strzałka). Pacjentowi postawiono diagnozę kamicy oskrzeli. Historia medyczna pacjenta ujawniła epizod ciężkiego nabytego przez społeczność zapalenia płuc w zachodnim Illinois 20 lat wcześniej, kiedy podejrzewano histoplazmozę. Nie miał już krwioplucia, a resekcja była uważana za niepotrzebną. Mycobacterium tuberculosis to najczęstsza przyczyna kamicy oskrzeli na świecie; histoplazmoza jest najczęstszą przyczyną w Stanach Zjednoczonych. Hemoptysis występuje w 37 do 85 procent przypadków i może być jedynym objawem prezentującym. U naszego pacjenta krwioplucie mogło zostać wytrącone z powodu urazu. U 42-letniego mężczyzny wystąpił krwawienie po wypadku rowerowym. Obliczone tomograficzne skanowanie ujawniło zwapniałą śródpierścieniową węzeł chłonny blisko prawostronnego oskrzela oskrzelowego (panel A, strzałka). Bronchoskopia światłowodowa ujawniła krwawiącą masę wewnątrzoskrzelową (panel B, strzałka). Wirtualna bronchoskopia wykazała, że masa reprezentowała błonę śluzową pokrywającą zwapniały węzeł chłonny (panel C, strzałka). Pacjentowi postawiono diagnozę kamicy oskrzeli. Historia medyczna pacjenta ujawniła epizod ciężkiego nabytego przez społeczność zapalenia płuc w zachodnim Illinois 20 lat wcześniej, kiedy podejrzewano histoplazmozę. Nie miał już krwioplucia, a resekcja była uważana za niepotrzebną. Mycobacterium tuberculosis to najczęstsza przyczyna kamicy oskrzeli na świecie; histoplazmoza jest najczęstszą przyczyną w Stanach Zjednoczonych. Hemoptysis występuje w 37 do 85 procent przypadków i może być jedynym objawem prezentującym. U naszego pacjenta krwioplucie mogło zostać wytrącone z powodu urazu.

Marianne Meyer, MD
Anthony O Regan, MD
Boston University School of Medicine, Boston, MA 02118

Powołując się na artykuły (5)