Medycyna rdzenia kręgowego

Uszkodzenie rdzenia kręgowego lub choroba może prowadzić do poważnego kalectwa i może trwale zmienić przyszłość osoby; niemniej jednak wielu pacjentów z uszkodzonymi rdzeniami kręgowymi prowadzi długie i produktywne życie przy pomocy nowoczesnej opieki. Nawet duże zmiany w szyjce macicy można opanować, gdy wielki wysiłek i uwaga poświęcana jest wielu medycznym konsekwencjom choroby kręgosłupa; Christopher Reeve jest prawdopodobnie najbardziej publicznym przykładem kogoś, kto prowadzi sensowne życie pomimo ciężkiego urazu kręgosłupa. Co więcej, rośnie ekscytacja, że postępy badań w obszarach takich jak komórki macierzyste i czynniki neurotroficzne ułatwią regenerację rdzenia kręgowego i odzyskiwanie funkcji. Z tych powodów medycyna rdzenia kręgowego jest szybkim przeglądem przyczyn i konsekwencji chorób rdzenia kręgowego. Uszkodzenie rdzenia kręgowego jest na szczęście rzadkim zjawiskiem, ale ponieważ usprawnione zarządzanie zwiększyło oczekiwaną długość życia pacjentów z uszkodzonym rdzeniem kręgowym, w Stanach Zjednoczonych jest obecnie około ćwierć miliona takich pacjentów. Opieka nad tymi pacjentami wymaga multidyscyplinarnego podejścia, które często obejmuje lekarzy w izbie przyjęć, ortopedów, neurologów, neurochirurgów, urologów, fizjoterapeutów i osoby zapewniające wsparcie psychospołeczne. Redaktorzy Medycyny Kręgosłupa podkreślają potrzebę i znaczenie skoordynowanego podejścia.
Książka obejmuje wszystkie aspekty uszkodzenia kręgosłupa. Pierwsze siedem rozdziałów przedstawia historię, anatomię, obrazowanie, epidemiologię i ogólne ostre postępowanie w przypadku uszkodzenia rdzenia kręgowego. Kolejne 11 rozdziałów dotyczy medycznych aspektów uszkodzeń rdzenia kręgowego, takich jak leczenie płucne i neurogenny pęcherz moczowy. Po rozdziałach dotyczących rehabilitacji następuje dziewięć rozdziałów dotyczących chorób, które powodują nieurazowe uszkodzenie rdzenia kręgowego.
Ogólnie rzecz biorąc, autorzy zrobili godną podziwu pracę przedstawiającą wszystkie aspekty uszkodzenia rdzenia kręgowego. Niektóre z najlepszych rozdziałów omawiają konsekwencje takich obrażeń i wiele podejść, które mogą pomóc pacjentom wrócić do normalnego uczestnictwa w życiu. Nie tylko dyskutuje się o ćwiczeniach rekreacyjnych i terapeutycznych, ale także cały rozdział poświęcony jest ocenie zdolności pacjenta do prowadzenia pojazdów. Dyskusja w rozdziale 3 na temat anatomii i mechaniki wsparcia kręgosłupa jest dobrze wykonana; szczegółowe rysunki i próbki pośmiertne wyraźnie ilustrują krytyczne anatomiczne składniki integralności kręgosłupa i sposoby, w jakie stabilność kręgosłupa może być zagrożona przez uraz lub chorobę. Najsłabszymi rozdziałami są te, które zajmują się nieurazowymi chorobami powodującymi uszkodzenie kręgosłupa. Są zwykle powierzchowne i niekompletne.
Książka cierpi na brak zdjęć zobrazowania. Rezonans magnetyczny (MRI) jest najważniejszą metodą wizualizacji nieurazowej choroby kręgosłupa i rdzenia kręgowego i często jest również krytyczny dla oceny urazów pourazowych po ostrej fazie. Jednak nie ma zdjęć MRI, które powinny być wykorzystane do zilustrowania guzów, infekcji, zaburzeń naczyniowych i innych chorób kręgosłupa. Ta niepokojąca nieobecność znacząco obniża wartość książki. Powoduje to także niewyjaśniony nacisk na szczegółowe opisy (ale niewiele zdjęć) zwykłych filmów, skanów kości i obliczonych obrazów tomograficznych w chorobach, w których MRI w znacznym stopniu wyparło te inne metody obrazowania Ponadto nie ma wzmianki o tym, że wykazano, że MRI jest opłacalny, nawet gdy jest stosowany jako wstępne badanie u pacjentów z tymi chorobami. Brak uwagi na MRI sprawia, że książka jest przestarzała i nie odzwierciedla aktualnego diagnostycznego podejścia do chorób wpływających na rdzeń kręgowy. Zastanawia się również, czy książka zajęła wiele lat, aby skompilować, ponieważ istnieje niewiele odniesień, które są nowsze niż w 1999 roku.
Pomimo tych niedostatków, kompilacja wszystkich aspektów choroby rdzenia kręgowego i jej zarządzanie w jednej książce czyni go użytecznym źródłem dla czytelników w wielu specjalnościach. Fizjoterycy uznają to za najbardziej przydatne. Ortopedzi i neurochirurdzy, którzy specjalizują się w urazach kręgosłupa, uznają rozdziały poświęcone rehabilitacji i praktycznemu zarządzaniu za pomocne. Dla internistów i neurologów, którzy czasami napotykają pacjentów z uszkodzeniami rdzenia kręgowego, przydatne będą fragmenty książki.
Lisa DeAngelis, MD
Memorial Sloan-Kettering Cancer Center, Nowy Jork, NY 10021

[przypisy: terapia psychodynamiczna warszawa, przychodnia rodzinna szczecin, masaż limfatyczny cena ]
[przypisy: masaż limfatyczny cena, psychoterapia bielsko, yaz ulotka ]