Retrospektywna analiza pacjentów wysokiego ryzyka w bazie danych Towarzystwa Chirurgów Klatki Piersiowej wykazała mniejszą częstość udaru po zabiegach poza pompą.29 Ewentualne korzyści i rola operacji pozabiegowych u pacjentów ze zwiększonym ryzykiem udaru wymagają być adresowane w odpowiednio zaprojektowanych próbach. Częstość występowania okołooperacyjnego zawału mięśnia sercowego nie różniła się istotnie pomiędzy grupami leczonymi. Częstość występowania okołooperacyjnego zawału załamka Q po operacji poza pompą była jednak wyższa (2,8%) niż w ostatnim randomizowanym badaniu (0,5%) .30 Różnice w definicji zawału mogą wyjaśniać tę rozbieżność. W serii badań obserwacyjnych zawał mięśnia sercowego po operacji pozabiegowej odnotowano w 0,0 procentach 28 do 4,0 procent 10 pacjentów. Wcześniej opisywaliśmy, że w porównaniu z operacją poza pompą, operacja na pompach wiązała się ze znacznie większym (o 41 procent) uwalnianiem izoenzymu MB kinazy kreatynowej po operacji (P <0,01) .31 Wydzielanie troponiny I było również znacznie większe po operacji na pompie w innym randomizowanym badaniu.32 Obserwacje te mogą mieć ważne implikacje kliniczne, ponieważ niższy poziom uwalniania izoenzymu MB kinazy kreatynowej po CABG33 i angioplastyki wieńcowej34 wiąże się z lepszym rokowaniem.
Stopień poprawy dławicy piersiowej, wydolności wysiłkowej i jakości życia nie różnił się istotnie pomiędzy dwoma podejściami do leczenia. Różnica w częstości powtórnej rewaskularyzacji po operacji na pompach (2,9 procent) i chirurgii pozaoperacyjnej (4,9 procent) była niewielka. Dane angiograficzne nie wykazały istotnych różnic w szybkości drożności przeszczepu lub jakości zespoleń. Niestety, znaczna liczba pacjentów odmówiła poddania się dalszej angiografii, ponieważ nie wystąpiły żadne objawy. Chociaż nie udowodniono, brak objawów może sugerować obecność przeszczepów patentowych u tych pacjentów. Szybkość drożności przeszczepu mogła zatem zostać zaniżona. Brakujące dane wykluczają precyzyjną interpretację wyników angiograficznych i porównanie tych wyników z wynikami innych serii. Niemniej jednak, roczna stopa drożności przeszczepu po operacji pozaustrojowej w naszym badaniu (91 procent) była podobna do wskaźników wczesnej drożności przeszczepu (91 do 99 procent) zgłoszonej w przeglądzie badań nierandomizowanych.35
Nie było statystycznie istotnej różnicy w wynikach kardiologicznych pomiędzy grupami leczonymi. Operacja poza pompą była jednak tańsza. Bezwzględna różnica w częstości występowania incydentów sercowo-naczyniowych (2,6 procent) sugeruje, że 38 pacjentów musi przejść operację pompową, aby jeden dodatkowy pacjent był wolny od takich zdarzeń w ciągu jednego roku. Pod względem różnicy w bezpośrednich kosztach leczenia (1 839 USD na pacjenta) wynik ten oznacza również dodatkowe wydatki w wysokości około 70 000 USD. Inne randomizowane badanie ujawniło, że operacja poza pompą obniżała koszty hospitalizacji o 30 procent, głównie ze względu na zmniejszenie zachorowalności na chorobę okołooperacyjną i pobytu w szpitalu36. Biorąc pod uwagę liczbę operacji obejścia przeprowadzanych corocznie w Stanach Zjednoczonych (571,000 w 1999 r.) 37 i oczekiwanie, że 50 procent tych operacji zostanie wykonanych bez pompy o 2005,38, oszczędności mogą być znaczne.
Aby nasze dane były interpretowane prawidłowo, należy zająć się ograniczeniami naszego badania
[patrz też: wyszukiwarka skierowań nfz, ośrodki uzależnień od alkoholu, przychodnia rodzinna szczecin ]
[hasła pokrewne: poradnia leczenia osteoporozy, emg badanie cena, krioterapia przeciwskazania ]

0 thoughts on “Porównanie chirurgii pomostowania wieńcowego poza pompą i poza pompą u pacjentów o niskim ryzyku ad 6”