Progresja zmiany w miejscu inokulacji po szczepieniu ospą

4 tygodnie ago

Zdjęcia pokazują progresję zmiany ze szczepienia zdrowej, wcześniej nieszczepionej 23-letniej kobiety. Nierozcieńczona szczepionka przeciwko ospie prawdziwej (Dryvax, Wyeth Laboratories) została wprowadzona do skóry górnej części ramienia poprzez skaryfikację za pomocą 15 nakłuć z rozwidlonej igły. W dniu 6 rozwinęła się obwodowa limfadenopatia węzłowa i była bardziej zaznaczona po stronie ipsilateralnej. Rumień i stwardnienie zanotowano od 8 dnia po szczepieniu do 11 dnia i zmierzono 10 cm średnicy. W dniu 9 pojawiła się rumieniowa smuga, rozciągająca się w kierunku do przodu do pachowej. Dwóch lekarzy, którzy badali pacjenta w 10. dniu (temperatura w jamie ustnej, 37,3 ° C) podejrzewało bakteryjne zapalenie tkanki łącznej. Rumień ustąpił w dniu 11 bez leczenia antybiotykami. Liczba leukocytów krwi obwodowej osiągnęła wartość 12 600 na milimetr sześcienny w dniu 13. Stwierdzono odłączenie w dniu 26; jednak zmiana nie rozwinęła się całkowicie do 63 dnia. Przypadek ten ilustruje efekty i odkrycia skóry związane ze szczepieniem ospy u zdrowej osoby. Cechy sugerujące bakteryjne zapalenie tkanki łącznej mogą być powszechne. Liczby w prawym dolnym rogu każdej fotografii wskazują liczbę dni po inokulacji. Zdjęcia pokazują progresję zmiany ze szczepienia zdrowej, wcześniej nieszczepionej 23-letniej kobiety. Nierozcieńczona szczepionka przeciwko ospie prawdziwej (Dryvax, Wyeth Laboratories) została wprowadzona do skóry górnej części ramienia poprzez skaryfikację za pomocą 15 nakłuć z rozwidlonej igły. W dniu 6 rozwinęła się obwodowa limfadenopatia węzłowa i była bardziej zaznaczona po stronie ipsilateralnej. Rumień i stwardnienie zanotowano od 8 dnia po szczepieniu do 11 dnia i zmierzono 10 cm średnicy. W dniu 9 pojawiła się rumieniowa smuga, rozciągająca się w kierunku do przodu do pachowej. Dwóch lekarzy, którzy badali pacjenta w 10. dniu (temperatura w jamie ustnej, 37,3 ° C) podejrzewało bakteryjne zapalenie tkanki łącznej. Rumień ustąpił w dniu 11 bez leczenia antybiotykami. Liczba leukocytów krwi obwodowej osiągnęła wartość 12 600 na milimetr sześcienny w dniu 13. Stwierdzono odłączenie w dniu 26; jednak zmiana nie rozwinęła się całkowicie do 63 dnia. Przypadek ten ilustruje efekty i odkrycia skóry związane ze szczepieniem ospy u zdrowej osoby. Cechy sugerujące bakteryjne zapalenie tkanki łącznej mogą być powszechne. Liczby w prawym dolnym rogu każdej fotografii wskazują liczbę dni po inokulacji.

Kathleen Rubins, BS
Stanford University School of Medicine, Stanford, CA 94305

David A. Relman, MD
Veterans Affairs Palo Alto, Health Care System, Palo Alto, CA 94304