Przyczyna i postępowanie z tętniakami

Dziesięć lat temu podręczniki wymagały tylko jednego zdania, aby zrzec się rzetelnej wiedzy na temat przyczyny, zapobiegania i nieoperacyjnego leczenia tętniaków dużych naczyń. Ta książka jest dowodem eksplozji wiedzy i teorii od tego czasu. Nowo nabyta wiedza obiecuje radykalnie zmienić leczenie potencjalnie letalnej choroby zwyrodnieniowej, która dotyka mężczyznę na 50. (Choroba zwyrodnieniowa Parkinsona ma taką samą częstość występowania jak tętniaki dużych naczyń, ale otrzymała więcej uwagi.) Ponad jedna czwarta tego Książka omawia genetykę, biochemiczne defekty tkanki łącznej i farmakologiczne działanie leków na tętniaki lub na tętnice, o których wiadomo, że są predysponowane do powstawania tętniaka. Książka zawiera odniesienia opublikowane do 1989 roku. Jedną z konsekwencji niedawnej globalizacji badań biomedycznych jest to, że jedna trzecia z 76 autorów tej książki pisze w języku, który nie jest ich językiem ojczystym. Rezultatem jest okazjonalnie oszołomiony i potencjalnie mylący tekst – coś, czego można było uniknąć przez ostrożną edycję. Istnieje również znaczne powtarzanie faktów epidemiologicznych i wyników leczenia chirurgicznego, ale nie będzie to widoczne dla większości czytelników, ponieważ niewielu będzie musiało przeczytać tę wszechstronną książkę w całości.
Na poziomie praktycznym tekst dostarcza aktualnych informacji potrzebnych lekarzom, którzy początkowo widzą pacjentów z tętniakami. Sekcje dotyczące chirurgii brzmią tak, jakby zostały napisane w pierwszej osobie, a zatem godne pochwały są rozległe osobiste doświadczenia chirurgów-mistrzów, którzy nauczyli się na swoich błędach, a także ich triumfach – szczególnie w leczeniu pękniętych tętniaków. Te rozdziały będą szczególnie przydatne dla mieszkańców chirurgii. Ilustracje techniczne są często zbyt małe i zbyt słabo odtworzone, aby były przydatne, z wyjątkiem przeglądu dostępnych w kilku atlasach chirurgicznych.
Chociaż dwie trzecie z nas obecnie umiera z przyczyn naczyniowych, zmiana jest na horyzoncie, co odzwierciedla rewolucja, która jest obecnie w toku w diagnozowaniu, zapobieganiu i leczeniu chorób serca. Ta ekscytująca nowa książka sygnalizuje nam, że ta sama rewolucja wkrótce stanie się widoczna również w chorobie tętnic. Polecam książkę wysoko wszystkim, którzy badają chorobę naczyniową, oraz wszystkim lekarzom i chirurgom, którzy leczą jej spustoszenia.
Hastings K. Wright, MD
Yale University School of Medicine, New Haven, CT 06510

Listy
Zamknij listy