Przypadek 33-2002: 28-letnia kobieta z zapaleniem oczu, gorączką i bólem głowy

Duża różnorodność czynników zakaźnych jest związana z gorączką, bólem głowy i zapaleniem oka, jak omówili Mushlin i in. w sprawie 33-2002 (wydanie 24 października) .1 Za każdym razem, gdy występuje powiększenie węzłów chłonnych, należy rozważyć chorobę drapania kota wywołaną przez Bartonella henselae, która jest endemiczna w Stanach Zjednoczonych, Europie, Afryce, Australii i Japonii. Koty, w szczególności kocięta, są głównym rezerwuarem.2 Choroba drapania kota zwykle następuje po zadrapaniu, ugryzieniu lub lizaniu od kotka. Jednak u niewielkiego odsetka pacjentów, nie ma historii kontaktu ze zwierzętami.3 Cechy kliniczne choroby drapania kota obejmują limfadenopatię, miejscowe zmiany skórne, gorączkę, złe samopoczucie, ból głowy, utratę masy ciała, wymioty, splenomegalię, ból gardła, wysypkę, obrzęk przyuszny i zapalenie spojówek.4 W rzadkich przypadkach występują encefalopatia, bóle stawów i rumień guzowopodobny.5 Pacjenci z zespołem oczopląsowym Parinaud są obecni z ziarniakiem ocznym lub zapaleniem spojówek i przedsionkowych węzłów chłonnych. Tak więc u pacjentów, takich jak kobieta opisana w sprawie 33-2002, u których występuje powiększenie węzłów chłonnych i oczu, w diagnostyce różnicowej należy uwzględnić chorobę drapania kota i potwierdzić ją dodatnim testem serologicznym dla B. henselae. Badanie histopatologiczne zaangażowanej tkanki jest użytecznym dodatkiem do testów serologicznych.6
Renate Haberl, MD
Christoph Wenisch, MD
Szpital Uniwersytecki Graz, A-8036 Graz, Austria
[email protected] at
6 Referencje1. Case Records of Massachusetts General Hospital (Case 33-2002). N Engl J Med 2002; 347: 1350-1357
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Koehler JE, Glaser CA, Tappero JW. Infekcja Rochalimaea henselae: nowa choroba odzwierzęca z kotem domowym jako rezerwuarem. JAMA 1994; 271: 531-535
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Daniels WB, MacMurray FG. Choroba drapania kota: sprawozdanie stu sześćdziesięciu przypadków. JAMA 1954; 154: 1247-1251
Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Carithers HA. Choroba Cat-scratch: przegląd oparty na badaniu 1200 pacjentów. Am J Dis Child 1985; 139: 1124-1133
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Moriarty RA, Margileth AM. Choroba drapania kota. Infect Dis Clin North Am 1987; 1: 575-590
MedlineGoogle Scholar
6. Anderson BE, Neuman MA. Bartonella spp. jako pojawiające się ludzkie patogeny. Clin Microbiol Rev 1997; 10: 203-219
Web of Science MedlineGoogle Scholar
W sprawie 33-2002 szybka diagnoza i odpowiednie leczenie (glukokortykoidem) ciężkiej postaci zespołu Löfgrena doprowadziły do satysfakcjonującej odpowiedzi. Ważne może być jednak wskazanie, że większość pacjentów z zespołem Löfgrena nie jest ciężko chora. Znacznie bardziej powszechną prezentacją jest adenopatia w szpiku czy śródpiersia i zapalenie przegrody międzyprzedsionkowej (rumień guzowaty), często związane z zapalną periankle lub pojedynczym stawem kostnym lub obwodowym zapalnym zapaleniem wielostawowym.1.2 Ponadto sarkoidoza jest tylko jedną z przyczyn zespołu Löfgrena, który może wystąpić bez leżącej u podłoża sarkoidozy i cech klinicznych, które ustępują samoistnie, 1-3 omówione w odniesieniu do podobnej sprawy.4 Świadomość innych związków mogłaby zapobiec nadmiernemu leczeniu za pomocą glukokortykoidów, leków cytotoksycznych i innych środków u pacjentów z łagodniejszymi postaciami choroby.
Anand N Malaviya, MD
Poradnia dla artretyzmu i reumatyzmu, Nowe Delhi 110 070, Indie
[email protected] com
4 Referencje1. Malaviya AN, Francis IM, Kaushik P, Ayyash EH. Objawy mięśniowo-szkieletowe z zapaleniem panikulitis – badanie przeprowadzone w szpitalu na 62 pacjentach w Kuwejcie. Rheumatol Int 1999; 19: 51-57
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Callen JP. Panniculitis. W: Maddison PJ, Isenberg DA, Woo P, Glass DN, wyd. Oxford podręcznik reumatologii. 2nd ed. Oxford, Anglia: Oxford University Press, 1998: 1450-6.
Google Scholar
3. Elder D, wyd. Analiza histopatologiczna skóry Levera. 8 ed. Filadelfia: Lippincott-Raven, 1997: 191-2.
Google Scholar
4. Akta sprawy szpitala ogólnego w Massachusetts (sprawa 4-2001). N Engl J Med 2001; 344: 443-449
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
Jak zwykle w Case Records, doskonały klinicysta dokonał doskonałej diagnozy w odpowiednim czasie. Niestety, kliniczne rozpoznanie rumienia nodosum na nogach pacjenta wykonano bez uwzględnienia możliwości podobnego do klinicznego wyglądu, podskórnej sarkoidozy.1 Jest możliwe, że jeśli pacjent był widziany przez dermatologa, blizna znajdująca się gdzie indziej na ciele mogły zostać znalezione, a próbka z biopsji mogła zostać zbadana pod kątem obecności niesplicingowych ziarniniaków.2 Biopsja guzika nogi lub blizny w innym miejscu na ciele byłaby znacznie mniej inwazyjna niż biopsja węzła limfatycznego. Chociaż prawo Suttona doprowadzi nas do różnych stron, bankomat jest łatwiejszym miejscem, niż siedziba banku.
Daniel M. Siegel, MD
SUNY Downstate Medical Center, Brooklyn, NY 11203
[email protected] rpi.edu
2 Referencje1. Requena L, Requena C. Erythema nodosum. Dermatol Online J 2002; 8: 4-4
MedlineGoogle Scholar
2. Angielski JC III, Patel PJ, Greer KE. Sarkoidoza. J Am Acad Dermatol 2001; 44: 725-743
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Dobra praktyka medyczna zwykle nakazuje wykonanie odpowiednich testów w celu ustalenia diagnozy, a następnie kontynuowania wskazanego leczenia. Ale dr Mushlin sugeruje takie postępowanie w przypadku zapalenia opon mózgowych, które stanowi ważny wyjątek od reguły.
Wczesne leczenie antybiotykami piorunującego bakteryjnego zapalenia opon mózgowych zmniejsza śmiertelność i długotrwałe powikłania neurologiczne. W Wielkiej Brytanii główny lekarz medyczny zaleca natychmiastowe leczenie antybiotykami podawanymi pozajelitowo we wszystkich podejrzanych przypadkach.1 Testy diagnostyczne, takie jak tomografia komputerowa, nie są rutynowo konieczne2 i mogą opóźnić leczenie.3 Ponadto dostarczanie antybiotyków o wysokiej dawce nie zmienia Dokładność diagnostyczna nakłucia lędźwiowego wykonano 1-2 godziny później.4 Dlatego, gdy istnieje podejrzenie bakteryjnego zapalenia opon mózgowych, należy pamiętać o wyjątku od reguły i zapewnić szybką, wczesną terapię przeciwdrobnoustrojową.
Omar M. Pirzada, MB, BS
Royal Hallamshire Hospital, Sheffield S10 2JF, Wielka Brytania
[email protected] com
4 Referencje1. Donaldson L. Zakażenie meningokokami. Nie. PL / CMO (99) 1. Londyn: Department of Health, 1999. (Dostęp do 10 stycznia 2003 r., Na http://www.doh.gov.uk/cmo/letters.htm.)
Google Scholar
2 Hasbun R, Abrahams J, Jekel J, Quagliarello VJ. Tomografia komputerowa głowy przed nakłuciem lędźwiowym u osób dorosły
[patrz też: wybielanie zębów zamość, nzoz bydgoszcz, dyżur aptek stargard ]
[przypisy: dyżury aptek gubin, forskolin apteka, olx siemiatycze ]