Choroba sercowo-naczyniowa jest dużym obciążeniem u pacjentów z cukrzycą typu 2. W badaniu Steno-2 porównaliśmy wpływ ukierunkowanej, zintensyfikowanej, wieloczynnikowej interwencji z interwencją konwencjonalnego leczenia na modyfikowalne czynniki ryzyka choroby sercowo-naczyniowej u pacjentów z cukrzycą typu 2 i mikroalbuminurią. Metody
Pierwotnym punktem końcowym tego otwartego, równoległego badania było połączenie śmierci z przyczyn sercowo-naczyniowych, niezakończonego zgonem zawału mięśnia sercowego, udaru niezwiązanego z bólem, rewaskularyzacji i amputacji. Osiemdziesięciu pacjentów zostało losowo przydzielonych do leczenia konwencjonalnego zgodnie z krajowymi wytycznymi, a 80 do intensywnego leczenia, ze stopniowym wprowadzaniem modyfikacji zachowania i terapii farmakologicznej ukierunkowanej na hiperglikemię, nadciśnienie, dyslipidemię i mikroalbuminurię, a także wtórnej profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych za pomocą aspiryna.
Wyniki
Średni wiek pacjentów wynosił 55,1 lat, a średni czas obserwacji wynosił 7,8 lat. Spadek wartości hemoglobiny glikozylowanej, skurczowego i rozkurczowego ciśnienia krwi, stężenia cholesterolu i triglicerydów w osoczu mierzonego po całonocnym poście oraz wydalanie albuminy z moczem były znacznie większe w grupie intensywnej terapii niż w grupie leczenia konwencjonalnego. Pacjenci otrzymujący intensywną terapię również mieli znacznie niższe ryzyko choroby sercowo-naczyniowej (współczynnik ryzyka, 0,47; przedział ufności 95%, 0,24 do 0,73), nefropatia (współczynnik ryzyka, 0,39; przedział ufności 95%, 0,17 do 0,87), retinopatia (współczynnik ryzyka 0,42; przedział ufności 95%, 0,21 do 0,86) i neuropatia autonomiczna (współczynnik ryzyka 0,37; przedział ufności 95%, 0,18 do 0,79).
Wnioski
Celowana, długotrwała, zintensyfikowana interwencja ukierunkowana na wiele czynników ryzyka u pacjentów z cukrzycą typu 2 i mikroalbuminurią zmniejsza ryzyko wystąpienia zdarzeń sercowo-naczyniowych i mikronaczyniowych o około 50 procent.
Wprowadzenie
Pacjenci z cukrzycą typu 2 mają ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych, które są dwa do sześciu razy większe niż u osób bez cukrzycy, a wśród białych Amerykanów, częstość występowania choroby wieńcowej skorygowanej względem wieku jest dwukrotnie wyższa u osób z cukrzycą typu 2 jak wśród osób bez cukrzycy.1-4 Zdarzenia sercowo-naczyniowe związane z cukrzycą typu 2 oraz wysoka częstość występowania innych powikłań makroangiopatycznych, takich jak udary i amputacje, są główną przyczyną chorób i ogromnego obciążenia ekonomicznego.
Wiele modyfikowalnych czynników ryzyka późnych powikłań u pacjentów z cukrzycą typu 2, w tym hiperglikemia, nadciśnienie tętnicze i dyslipidemia, zwiększa ryzyko złego wyniku.5 Randomizowane badania, w których badano wpływ nasilonej interwencji z udziałem jednego czynnika ryzyka u pacjentów z cukrzycą typu 2 cukrzyca wykazała korzyści zarówno w zakresie powikłań makro-, jak i mikronaczyniowych w nerkach, oczach i nerwach.6-10 Na podstawie wyników tych badań, najnowsze wytyczne Amerykańskiego Towarzystwa Diabetologicznego i inne wytyczne krajowe zalecają zintensyfikowane podejście leczenia wieloczynnikowego, chociaż efekt tego podejścia nie został potwierdzony w badaniach długoterminowych.
Podjęliśmy randomizowane badanie – badanie Steno-2 – w celu oceny wpływu na chorobę sercowo-naczyniową nasilonej, ukierunkowanej, wieloczynnikowej interwencji obejmującej modyfikację zachowania i terapię polipharmakologiczną ukierunkowaną na kilka modyfikowalnych czynników ryzyka u pacjentów z cukrzycą typu 2 i mikroalbuminurią; Porównaliśmy to podejście z konwencjonalną interwencją obejmującą wiele czynników ryzyka.
Pacjenci i projekt studiów
Protokół badania określił dwie główne analizy, analizę mikronaczyniową, w której rozwój nefropatii cukrzycowej po czterech latach interwencji był pierwszorzędowym punktem końcowym i analizą makronaczyniową, w której głównym punktem końcowym była choroba makronaczyniowa po ośmiu latach interwencji punkt
[patrz też: przychodnia rodzinna szczecin, medycyna w opolu, masaż limfatyczny cena ]
[przypisy: lekarz medycyny pracy iława, ośrodki uzależnień od alkoholu, dyżury aptek stargard ]