Zapalenie ucha środkowego

1 miesiąc ago

W artykule dotyczącym zapalenia ucha środkowego (wydanie 10 października) wnioski Hendleya na temat umiarkowanej wartości antybiotyków w ostrym zapaleniu ucha środkowego opierają się w dużej mierze na wynikach opublikowanych metaanaliów.2-4 Wybór badań do włączenia do metaanaliz rozważenie kwestii metodycznych. Wśród nich jest definicja ostrego zapalenia ucha środkowego. Hendley rygorystycznie definiuje ostre bakteryjne zapalenie ucha środkowego, ale jeśli badania oceniające wpływ antybiotykoterapii mają słabe definicje (pozwalając na włączenie dzieci, które częściej mają zapalenie ucha środkowego z wysiękiem niż ostre zapalenie ucha środkowego), odpowiedź u biorcy placebo nie będzie się różnić dużo od tego u odbiorców antybiotyku. Żadna z trzech wymienionych metaanalizy nie stosowała rygorystycznej definicji ostrego zapalenia ucha środkowego.
W badaniu cytowanym jako wsparcie dla czujnego oczekiwania jako strategia zarządzania dla ostrego zapalenia ucha środkowego, 5 dawka amoksycyliny wynosiła 125 mg trzy razy dziennie dla wszystkich dzieci. Dla 10 kg dziecka dawka ta wynosi 38 mg na kilogram masy ciała na dzień; dla dziecka 30 kg, 12 mg na kilogram dziennie. W gruncie rzeczy badacze porównali placebo z placebo, szczególnie u starszych dzieci. Dowody z literatury nie są wystarczające, aby potwierdzić wniosek, że antybiotyki odgrywają minimalną rolę w większości przypadków ostrego zapalenia ucha środkowego.
Ellen R. Wald, MD
University of Pittsburgh School of Medicine, Pittsburgh, PA 15213
ellen. [email protected] edu
5 Referencje1. Hendley JO. Zapalenie ucha środkowego. N Engl J Med 2002; 347: 1169-1174
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Rosenfeld RM, Vertrees JE, Carr J, i in. Skuteczność kliniczna leków przeciwdrobnoustrojowych na ostre zapalenie ucha środkowego: metaanaliza 5400 dzieci z trzydziestu trzech randomizowanych badań. J Pediatr 1994; 124: 355-367
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Takata GS, Chan LS, Shekelle P, Morton SC, Mason W, Marcy SM. Ocena dowodów postępowania w przypadku ostrego zapalenia ucha środkowego. I. Rola antybiotyków w leczeniu nieskomplikowanych ostrych zapalenia ucha środkowego. Pediatrics 2001; 108: 239-247
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Glasziou PP, Del Mar CB, Sanders SL, Hayem M. Antybiotyki na ostre zapalenie ucha środkowego u dzieci. Cochrane Database Syst Rev 2002; 2: 3-3
Google Scholar
5. Małe P, Gould C, Williamson I, Moore M, Warner G, Dunleavey J. Pragmatyczna randomizowana kontrolowana próba dwóch strategii przepisywania dziecięcego ostrego zapalenia ucha środkowego. BMJ 2001; 322: 336-342
Odpowiedź
Dr Hendley odpowiada: Wald poprawnie wskazuje, że wszystkie badania porównujące antybiotyki i placebo wykorzystywały słabe definicje zapalenia ucha środkowego jako kryteriów rejestracji, a nie ostrą definicję ostrego bakteryjnego zapalenia ucha środkowego (tj. Wybrzuszającą błonę bębenkową z ropny płyn za nim lub ropuchowy bęben , jak pokazano na rysunku 2B w artykule). Polecam natychmiastowe leczenie tej formy bakteryjnego zapalenia ucha środkowego z dużą dawką amoksycyliny, podczas gdy strategia opóźnionego przepisania antybiotyku byłaby moim wyborem dla wszystkich innych epizodów ostrego zapalenia ucha środkowego.
Wald zauważa również, że w cytowanym badaniu strategii opóźnionego przepisywania zapalenia ucha środkowego dawka amoksycyliny była niska, szczególnie u starszych dzieci Jednak krytycznym odkryciem w badaniu było to, że trzy czwarte rodziców w grupie z opóźnionym przepisywaniem nawet nie przyjmowało recepty antybiotykowej z powodu uświadomienia sobie, że stan ich dzieci poprawiał się o trzy dni samym paracetamolem. Ta strategia wydaje się być rozsądnym sposobem na wybranie małego odsetka dzieci (13 procent) z ostrym zapaleniem ucha środkowego, które skorzystają z antybiotykoterapii.
J. Owen Hendley, MD
University of Virginia Health System, Charlottesville, VA 22908
[email protected] edu
Odniesienie1. Little P, Gould C, Williamson I, Moore M, Warner G, Dunleavey J. Pragmatyczna randomizowana, kontrolowana próba dwóch strategii przepisywania dziecięcego ostrego zapalenia ucha środkowego. BMJ 2001; 322: 336-342